Het jaarverslag 2020: een overzicht van de belangrijkste cijfers

21 juni 2021

Op 15 juni hebben wij het jaarverslag over 2020 gepubliceerd. Daarin legt het bestuur van Mars Pensioenfonds verantwoording af aan de deelnemers. Dat gaat onder andere over het gevoerde beleid, de financiële resultaten en bijvoorbeeld uitvoeringskosten. Maar ook duurzaamheid van het beleggingsbeleid komt aan de orde. Kortom: een heleboel informatie over hoe we het doen. Hieronder in het kort een paar van de belangrijkste cijfers.

Aantal deelnemers

Het aantal deelnemers is vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar.

2020 2019
Actief 1336 1388
Slapend 1277 1267
Gepensioneerd 1373 1289
Totaal 3986 3944

Dekkingsgraden

Aan het begin van 2020 was de actuele dekkingsgraad 122,4%. De onderstaande grafiek vertelt je welke factoren een invloed hebben gehad op de dekkingsgraad in 2020. En hoe groot die invloed is geweest. Zoals je ziet hebben de wijzigingen in de rentetermijnstructuur (-12,1%) de grootste negatieve invloed. Daar staat gelukkig een positief beleggingsresultaat (+7,5%) tegenover. Aan het eind van het jaar kwam de dekkingsgraad uiteindelijk uit op 119,3%.

De beleidsdekkingsgraad is het gemiddelde van de actuele dekkingsgraden van de laatste twaalf maanden. Deze schommelt dus minder sterk dan de actuele dekkingsgraad. U ziet hiernaast hoe de beleidsdekkingsgraad zich in 2020 heeft ontwikkeld. Uiteindelijk kwam de beleidsdekkingsgraad eind 2020 uit op 113,2%.

Financiën

In 2020 was ons totale pensioenvermogen 287 miljoen euro. Dat is 19 miljoen minder dan vorig jaar. Dat zit zo: onze inkomsten bedroegen in 2020 ongeveer voor 21 miljoen aan premies. Daarnaast hebben onze beleggingen 119 miljoen euro opgeleverd. Over het hele jaar gezien hebben we een rendement gehaald op onze beleggingen van 7%. Afgelopen 10 jaar is ons gemiddelde rendement per jaar 7,9%. Premies en beleggingsinkomsten bij elkaar opgeteld hebben we dus in totaal 140 miljoen aan inkomsten. Aan de andere kant bestaan onze uitgaven onder andere uit pensioenuitkeringen (35 miljoen), uitvoerings- en administratiekosten (3 miljoen) en mutaties in de pensioenvoorziening (100 miljoen euro).

2020 2019
Pensioenvermogen 287 miljoen 306 miljoen
Verlies/winst -19 miljoen -4,3 miljoen
Beleggingsresultaten 119 miljoen 197 miljoen

Bij mutaties in de pensioenvoorziening kun je bijvoorbeeld denken aan de pensioenopbouw van deelnemers (21 miljoen), maar ook de wijzigingen in de zogenaamde ‘rentetermijnstructuur’. Die had in de grafiek hierboven ook al een behoorlijk effect op de dekkingsgraad in 2020. De rentetermijnstructuur, die door De Nederlandsche Bank word gepubliceerd, is een percentage dat weergeeft met welke rente wij moeten rekenen. Wijzigingen daarin kunnen voor ons een grote kostenpost zijn. Zo ook in 2020: 151 miljoen euro. Als je alle kosten bij elkaar optelt, kom je uit op 158 miljoen euro. Dat betekent dus 19 miljoen euro minder dan vorig jaar.

In het volledige jaarverslag vind je nog veel meer. Denk bijvoorbeeld aan onze organisatiestructuur, meer financiele informatie, onze (duurzame) beleggingsstrategie, en marktontwikkelingen. Ons jaarverslag is op onze website te downloaden en voor iedereen vrij beschikbaar.